Op reis blog #11

Een korte blog. Afgelopen zondagavond heb ik mijn laatste verslag, een portfolio van al het werk in de 2D/art class, opgestuurd. De laatste keer Emmaus, nog even bij een koreaanse kareoke bar langsgegaan en een kijkje mogen hebben om vervolgens naar Servas leden in Oksu, een geheel ander deel van Seoul, gegaan. Daar dus een redelijk nachtje gehad. Want korte nachten qua slaap zitten er ook tussen. Ik begin er aan te wennen.


En toen? Maandag naar Gangnam geweest. Dit heb ik ook gefilmd. ''haha Gangnam''. Weer, toch weer, ongelovelijk groot. Op het kruispunt alle vier de kanten tot in den einde grote flats. Wat zorgt voor mooie plaatjes. Ik als nieuweling kon daar dus nog even van genieten. Heel anders dan de Koreaan die er op een bus staat te wachten : p. Daar ben ik bij, jawel exit 8 ( de subway heeft daar zo'n, uit het hoofd, vijftien uitgangen) het volgende tegen gekomen. Koreaan die bij het Samsung gebouw bivakkeren. Want wat is er gebeurd? De dochter van de spreker is overleden aan Leukeminia. Op 18 jarige leeftijd is ze bij samsung gaan werken, twee jaar later melding en twee jaar later overleden. Terwijl het niet in de familie voorkomt. Waar ze werkte? Ze werkte bij de chip/chemiche afdeling van het bedrijf. Haar vader is zeven jaar bezig geweest met proces en wat niet om erkenning van de overheid te krijgen dat er een link ligt met haar haar werk. Al die tijd heeft het bedrijf dat tegengehouden. Alleen al het erkennen van de overheid. Een held, haar vader. Ze raadden aan om geen producten van het bedrijf te kopen totdat werkomstandigheden veranderd worden. Het geld dat we wel binnenkrijgen wordt, volgens deze partij, gebruikt om de mond te snoeren van betrokkenen en geschadigden.

Later naar Incheon vertrokken voor vertrek. Al m'n Koreaans geld omgewisseld voor de Malesies eenheid. Want ik ben naar Kota Kinabalu gegaan. Ook daar weer geleerd. O.a. over de koersen en koersverschillen met het inleveren en ontvangen van eenheden. Helaas kreeg ik de dag ervoor pas borg terug van waar ik woonde. Afijn. Hoe is Maleisië? Best heel veel. Graag vertel ik daar de volgende keer over.
Voor degenen die hem gemist hebben. Hier is de recentelijk online gekomen voorganger van deze blog:http://carpe.reismee.nl/reisverhaal/306002/reis-mee-blog-10
Bedankt voor het lezen en achterlaten van reacties! Beiden waardeer ik zeer!! Groetjes~~~!!

Reacties

Reacties

Nel

Hoi Dirk,

Gisteren stond hier het grootste gebouw van de wereld in Seoul. 500 m. hoog. Heb het gezien? Vast wel.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!