Mee Op Reis - Blog #08

Ontwaakt. Ontbeten. Al weer bezig met wat huiswerk. Dat is een film kijken. Al het huiswerk en alle opdrachten zijn wel wat veel geworden. Dat kan heel erg per student verschillen. Het hangt er ook wat van welke en hoeveel klassen je hebt.Een aanrader voor een film: EXistenZ

Eerst zag ik het land en de mensen als zeer gelijk. Langzamerhand heb ik de verschillen gezien en ontdekt. Bijvoorbeeld een taal. Dat is iets dat veel kan helpen voor simpele gesprekken.Dat ik wat minder blog heeft vooral te maken met dat ik het best wel druk heb. Een aardig vol rooster heb. Niet ''rooster'' als in school. Maar het zijn hier.

Bovenstaande is afgelopen vrijdag 13 november geschreven. Dat was na een feest door de Ewha school georganiseerd. Dat was echt legendarich.
Afgelopen periode rond zo'n anderhalf week terug is er denk ik een frictie ontstaan. Dit door het eigenlijk te maken huiswerk en het willen ontdekken van de omgeving en leuke dingen doen. Nu je in een ander land bent heb je meer de neiging om van alles te doen. Tochtjes te maken, tripjes, dingen bekijken etc. Logisch. Echter heb ik het idee dat ik dit ook zal meenemen. Ik hield er al van om plekken in Nederland te ontdekken. Bij deze dus een curve die ik door wil zetten.


Met twee van m'n huisgenoten met op de achtergrond de skyline

Flow
Het volgende onderdeel is flow. Ik heb me even bewust gefocust op het niet doen van huiswerk. En dat werkt goed. Ben nu eigenlijk elke dag leuke dingen aan het doen. Vandaag bijvoorbeeld heb ik perfomces van een huisgenoot gezien in een voor mij compleet nieuwe gebied van Seoul en andere universiteit. Het bijzondere eraan vind ik dat je, hoeveel wel niet verder, nog steeds het centrum idee van een stad hebt. Dus veel winkels, led lichten en eetgelegenheden. Een beetje het Tokyo idee. We zijn met de bus terug gegaan. Dat is toch minder spannend dan met de subway, die hier veel gebruikt wordt en onderhouden wordt. Altijd in gebruik en rond sommige tijdstippen erg vol. Toch voelt het voor mij niet oncomfortabel vol. Afgelopen maandagavond was ik rond tien uur in de subway en dat blijkt een spitsuur hier. Veel mensen, jongeren, ouderen eten buitenhuis en doen dat gezamenlijk. Daarnaast is er een klein deel dat rond dat tijdstipt stop met het werk. Echter heb ik dat nog niet geheel onderzocht en weet ik niet in welke getalen dat gebeurt.


Nog even gemist: pianofestival met gedoneerde piano's (begin oktober).

Dan toch maar iets wat ik me vandaag net bedacht toen we in de bus terugreden. Het idee dat alles wat ik er is, wat in mijn beleveniswereld is, ik grotendeels heb meegemaakt: alles wat ik ergens mee vergelijk en tegen welke ''standaarden'' ik het kan houden. Dus na deze periode in Seoul is dat ook een periode waarmee ik gebeurtenissen in perspectief mee kan zetten.

Zo heb ik over meer onderwerpen m'n kijk gehad. Bijvoorbeeld het kapitalisme en het consumptie gedrag. Toen ik hier eerst in Seoul aankwam zag ik alles van een afstandje. Je kijkt als het ware met een vernieuwde blik naar wat voor de inwoners hier als normaal en gewoon kan worden bevonden. Even later merkte ik, dat ik er als het ware in meegetrokken werd. De neiging nam toe, om ook hier van alles te gaan kopen. Althans de interesse nam toe. Heel normaal. Bijvoorbeeld schoenen die je nodig hebt, dat soort dingen. Wat ja, je geeft natuurlijk wel om wat je aan hebt en hoe je eruit ziet. :P.
Het punt van consumptie, kaptalisme, en noem het onderdeel van de ''ontwikkelde'' rijke landen is het volgende. Dat er wordt gekocht en aangeschaft, omdat je niet tevreden bent. Niet tevreden bent met wat je hebt: is de jas die je had echt niet meer ''mooi''? En is deze nieuwe dan ietsje ''mooier''? Of überhaupt dat we allemaal met onszelf bezig zijn en dat dat de status-quo is. Grote hoeveelheden aan winkels zijn erop in gericht.Bij deze hoop ik niet te hebben geoordeeld of beoordeeld, maar wel weer te geven wat kan worden waargenomen.

Als ik erop doorga kom ik tot punten van het weggooien en het single-use producten zoals flesjes. Daarnaast heb ik geleerd om commercials van sportwagens als een slecht iets te zien. Bijvoorbeeld door te kijken naar hoe van jongs af aan kinderen, mensen hun leven in richten om zoiets te behalen. Ook hier weer. Ik heb op het moment niks tegen auto's. Ik probeer het alleen van een wereldvisie te bekijken.

Gelukkig ga ik afsluiten met iets leuks : p. Ik ga m'n dag van gisteren (dinsdag) omschrijven. M'n eerste les was Group Piano waar ik de volgende keer zal presenteren over Hessel bij de Leij die als pianist is afgestudeerd en vlakbij mijn woonplaats is opgegroeid. Daarna had ik een les Cinema Arts & English en even later British & American Film. Bij laatstgenoemde duiken we met name in de geschiedenis en culture achtergrond van een aantal films. Toen heb ik super chill gegeten. Echter daarvoor heb ik pianoles gehad van een medestudent. Dit was echt tof en leuk. Daarna ben ik gaan bowlen met een groepje van de ''Peace budyy''. Dit zijn twee lokale studenten die er voor meerdere internationale studenten zijn. Af en toe organiseren ze iets. In het begin van het semester hadden we wat activiteiten en nu weer een. Even later zal ik praten met Sunhu van een lokale supermarkt. Hij is onder andere in Ney York taxichauffeur geweest. Toen we buiten stonden te kletsen had een zeer goed Engels sprekende interesse. Dit omdat diegene niet wist dat ook hij goed Engels kon spreken. Zij studeert Engels voor vertaler. Die had weer een medestudent die meer engels wil spreken. Mogelijk spreek ik daar nu een keer mee af, zodat ze het Engels kan leren. Vervolgens ben ik via een andere straat naar m'n huis gaan lopen. Op een trap kwam ik een vrouw tegen en ik zei anjo. Zei zij anjoheisjo terug. Ze wachtte eigenlijk op haar zoon. Toen hadden we een praatje en kwam er nog een Chinese studente bij die naast de zoon woont. We gingen op haar zoon wachten die naast zijn baan een keer in de week Engels volgt. Zijn hobby is Singer-Songwriter daarnaast wil hij graag bij een kerk gaan werken waarvoor hij Engels studeert. We werden naar binnen uitgenodigd en er werd rijst en heerlijke rijk aan vitamine-C thee aangeboden. Haar zoon was inmiddels ook thuis gekomen. Ze vond dat ik een erg leuke persoonlijkheid had. De mensen hier zijn gastvrij en vriendelijk. Ze kon een beetje Engels praten, en de studente kon aardig Engels en de zoon ook. Daarnaast leer ik zelf wat woorden Koreaans. Door vooral met de lokale bewoners die bijna geen engels spreken merk ik dat ik het nu wat begin op te pikken. Zo ben ik ook al een paar keer bij de buren geweest die het ontzettend leuk vinden.


Frame uit de videoclip bij een typisch trap naar de subway. Ondergronds zijn er vaak winkels. Soms een paar, soms veel meer.

Niet te vergeten! De muziekvideoclip die ik voor een van de lessen maakte is ook af. Hier is het resultaat van de zelfintroductie video opdracht. Het is ook een kennismaking met Korea. De beelden zijn van Seoul in Idea, rondom de campus, en Jeju eiland.Ik hoop dat je het leuk vindt. Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

https://youtu.be/-4sokLPET6s

p.s. op m'n vorige blog heb ik ook een reactie geplaatst. Hier schrijf ik over de ervaring van het duiken!

Reacties

Reacties

Marja &Siep

Wat leuk wat van je te lezen. Zo te horen geniet je van de tijd die je daar bent. De tijd gaat snel en voor je het weet ben je weer in Friesland. Haal alles eruit wat er in zit en geniet! Ik heb niets gelezen dat heit en mem zijn geweest. Die zullen ook wel genoten hebben. We horen het allemaal nog wel eens. Hee succes met de studie en kom weer veilig thuis.

nel

Prachtige weergave van je verhaal en film en song. Succes!
h.gr. nel en Evert.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!