Reis Mee - Blog #13

Gelukkig nieuwjaar gewenst iedereen!!! De mijne heb ik doorgebracht bij Scuba Tiger nabij Semporna , zuidoostelijkst puntje van Borneo. Hieronder een blog die nog geschreven had voor ankomst hier. Helaas werkt internet voor de laptop niet, dus blijven de plaatjes van de natuurtochten over aan de verbeelding.

De vorige blog staat nog niet online, maar ik type wel alvast de volgende. Dat wordt dan de derde in Malaysia zo'n vijf uur vliegen en zoveel graden zuidelijker ten opzichte van Seoul.

Vannacht en vanochtend ben ik op een resort verbleven in Sepilok. Al was het er wel kaal en niet veel medetoeristen. Wel aardig wat medewerkers. Zestig in totaal, elke dag is me verteld. Dit is dan inclusief de mensen die er aan werken om het op te knappen. Het is hier laag-seizoen. Een vrouw die er werkt werkt 26 dagen per maand. Ze krijgen dan ontbijt, lunch en avondeten. Zij gaat elke dag naar haar gezien toe, van wie de oudste 25 is en een twee en halfjarige telecommunicatie opleiding heeft afgerond. En nu een "kantoorbaan" doet.

Qua reisen geniet ik er van om nieuwe gebieden te verkennen. Om even aan te geven hoe dat gaat als reiziger het volgende. Zo was er ook een orang oetan reservation park vlakbij. Echter kwam ik er te laat achter dat de voedingstijd al was geweest en dat je dan weinig van de Oerang oetans zou zien. Dus ben uitgerust opgepikt om 12:30 voor de riviertocht zo'n twee en half uur zuidelijker van Sepilok, KotaKinabatang. Ben er dus niet geweest en heb nog geen oerang oetans gezien ^^ : p. Echter wordt het overal op de map aangegeven dat die plek een plek is om naar toe te gaan.

Dit was geschreven op zaterdag 26 december. Het resort had vrijwel geen internet. Ook mijn simkaart die ik op het vliegveld kocht had in net dit gebied geen bereik.

Het is inmiddels maandag 28 december. De "riviertocht" zoals ik het omschreef was meer een rivier en jungle ervaring. Dat je echt een tocht doet en door de rivier trekt doen ze niet. Om de eerste keer de brede bruine rivier te zien was speciaal. De jungle ook, een tropisch regenwoud jungle, al kon die eerst niet op tegen de -allround - ervaring die een museum/water dierentuin ervaring me eerder gaf.

Groei

Qua mensen en kennis ben ik ook weer gegroeid. Zo zag ik gezinnen en het valt me dan op hoe erg hun "plek" bepaalt hoe ze zich gedragen. ... enigzins vind ik het dan zonde om te zien hoe erg de positie van de kinderen hun gedrag bepaalt. Eerst knaagde het zijn met de gezinnen ook wat aan me, maar later werd het minder. Zo lijkt zo'n zwedish (:p zweeds) meisje van rond de elf als mede haar broer van rond de veertien niet uit de veren te komen. Niet te staan voor "gewoon" als persoon. Persoonlijk leert me dat hoeveel je omgeving zegt en bepaalt naar hoe iemand die opgroeit zich gedraagt. Je zou dan kunnen zeggen dat wanneer de ouders iemand vanaf het opgroeien meer ruimte geeft en méér verantwoordelijkheid of: grotere kaders om je naar te gedragen dat zo'n kind ook steviger gaat staan én met hetzelfde gemak zich "niet verschuilt" maar "er is".

Niet dat ik alleen over mensen wil praten, ; ) maar zo was er ook een meisje van een jaar of drie of twee. Een lokale dochter van een van de medewerkers. Ze zegt hallo, komt naar je toe, "is er met je". Dan denk ik, (damn) ja, wat een verschil. En het verklaart ook compleet al het gedrag dat ik in

Kota Kinabalu, de eerste stad aan de westkust van Malesië, heb mogen zien. Zo veel meer opener, spraakzamer.

Echter een verschijnsel dat ik in Zuid Korea niet zo snel tegenkom. Het kan wel eens zo zijn dat een jongen van een jaar of tien met je praat en je bijzonder vindt, maar toch in minder snel tempo. In Korea gaat het zo door bij velen, ook wanneer ze rond de twintig zijn. Een bepaald deel blijft heel erg "zelfgericht" en blijft meer bij het denken.

Zo gaf een film die een andere groep van de videoklas maakte inzicht. De hoofdrol actrice had een blinddate waarin ze iemand ontmoette die even later weer vertrok. Door de voiceover, met ondertiteling : p, bleek dan hoeveel het in haar binnenwereld deed: hoeveel het voor haar in potentie betekende.

Verder heb ik als soloreiziger nog wat mensen- en groepkennis opgedaan en hoe je daar het beste tussen kunt manoevreren en inschatting hoe een groep etc. voor jou kan betekenen. Bijvoorbeeld de verschillen tussen gezinnen, groepen en andere soloreizigers. Afijn.

Hoe is het hier? Tof!